Vergelijkingssites verstoppen cruciale info
Geplaatst op: 10 oktober 2012De AFM heeft onderzoek gedaan naar de informatieverstrekking door 33 vergelijkingssites voor financiële producten. Veel van deze sites geven consumenten nog steeds moeilijk vindbare of te weinig informatie over wat ze precies doen, hoe ze hun geld verdienen, hoe een vergelijking tot stand komt en hoe volledig de vergelijking is.
Consumenten kunnen hierdoor in de meeste gevallen niet beoordelen welke waarde ze kunnen hechten aan de uitkomsten van een vergelijking. Wel is de informatieverstrekking verbeterd vergeleken met eind 2011, toen de AFM een eerste marktscan onder vergelijkingssites heeft gehouden.
Het onderzoek laat zien dat negentien van de 33 onderzochte partijen vermeldt wat ze concreet doen voor consumenten, maar dat die informatie in slechts zes gevallen hiervan goed vindbaar is. Van de onderzochte partijen vermelden er achttien hoe ze verdienen, wat in vijf gevallen hiervan goed te vinden is. Hoe de vergelijking tot stand komt, staat op acht sites. Dat is echter in slechts drie gevallen eenvoudig te vinden. In dertien gevallen voldoet de informatie over de volledigheid van de vergelijking, wat in zeven gevallen voor consumenten makkelijk te vinden is. Slechts bij één partij was alle informatie aanwezig en goed vindbaar.
Een vergelijkingssite moet duidelijk vermelden hoe aanbieders van financiële producten haar belonen. Indien een vergelijkingssite een beloning ontvangt, bijvoorbeeld voor het doorgeven van leads, offerteaanvragen, de aankoop van een product of dienst via de website, of het opnemen van producten in de vergelijking, dan kan sprake zijn van een financieel belang om deze producten aan te prijzen. Ook moet duidelijk zijn of een site uitsluitend een vergelijking maakt tussen verschillende producten, of dat consumenten die ook direct via de website kunnen afsluiten.
Het is verder belangrijk om te weten hoe een vergelijking precies tot stand komt. Als dat bijvoorbeeld alleen op basis van prijs gebeurt, kunnen consumenten zelf de voorwaarden tegenover elkaar zetten om tot een goede vergelijking te komen. Welke aanbieders in de vergelijking worden meegenomen is ook belangrijke informatie, omdat de consument zo ziet hoe volledig de vergelijking is.
Al deze informatie moet gemakkelijk vindbaar zijn en op een logische plek staan. Consumenten kunnen deze dan zien zonder er naar op zoek te moeten gaan. Op deze manier wordt de consument beter in staat gesteld om te bepalen of de vergelijking echt het beste product voor hem oplevert.