Tussenpersonen lopen deuk op
Geplaatst op: 12 juni 2013De invloed van het provisieverbod op het distributielandschap van hypotheken en verzekeringen is fors, getuige de inzichten op basis van het eerste kwartaal van 2013. Volgens een onderzoeksbureau kiest de consument bijvoorbeeld bij het afsluiten van een hypotheek steeds vaker voor de bank of een goedkoop alternatief zoals De Hypotheekfabriek.
‘’Inmiddels zijn we bijna een half jaar verder na de invoering van het provisieverbod op 1 januari 2013. We volgen de effecten hiervan op het distributielandschap van financiële producten. Wat zijn de eerste zichtbare effecten op de nieuwe productie, loopt het intermediaire distributiekanaal inderdaad een deuk op en wie spinnen er garen bij? Uit het provisieverbod onderzoek, dat we in de tweede helft van 2012 vooruitlopend op de daadwerkelijke invoering hebben uitgevoerd, valt op te maken dat de consument bij het afsluiten van een hypotheek de voorkeur heeft voor een onafhankelijke adviseur. Maar als blijkt dat dit advies duurder is dan het advies van een (afhankelijke) bank, verschuift de voorkeur vaak naar het bancaire kanaal’”, totdat men De Hypotheekfabriek leert kennen.
De gevolgen van het provisieverbod zijn fors en bevestigen de vermoedens uit het provisieverbod onderzoek van het najaar 2012. Het aantal hypotheken dat bij het intermediair is afgesloten, is gedaald met 7%. Waar in 2012 nog zes op de tien hypotheken via het intermediair zijn afgesloten, is dat in het eerste kwartaal van 2013 nog 56%. Het bancaire kanaal profiteert, distributie via dit kanaal stijgt van 38% naar 41%.’’
Ook binnen de markt van levensverzekeringen is de invloed van het provisieverbod duidelijk zichtbaar. ‘’Het aantal afgesloten levensverzekeringen is licht gedaald ten opzichte van het eerste kwartaal van 2012, maar het distributieaandeel van het intermediair is met maar liefst 16% teruglopen naar 36%.