« Terug naar het overzicht

Sceptisch over financiële dienstverlening

Geplaatst op: 28 januari 2013

“Een sector die veel, zo niet alle credits verloren heeft”, zo beschouwt socioloog Paul Schnabel de financiële dienstverlening. De vers geïntroduceerde eed gaat deze vertrouwenscrisis niet beslechten, denkt de directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau. “Stel je daar niet te veel van voor”, zegt hij in een interview in de eerste editie van Assurantie Magazine van dit jaar.

“Een beroepseed zal tussenpersonen onderling zeker binden, maar voor consumenten zal het weinig betekenis hebben. Daar moet je je niet te veel van voorstellen”, aldus Paul Schnabel.

Veel positiever zal de socioloog de rest van het interview over de financiële dienstverlening niet worden. “Ik zie een sector die veel, zo niet al z’n credits verloren heeft. Het prestige is hard achteruit gehold, wantrouwen is veel meer de leidraad geworden. Consumenten hebben in veel gevallen het gevoel dat hun vertrouwen is beschaamd, nog steeds. Dat geldt ook voor het bedrijfsleven.”

Wie door wil gaan, moet echt in de schoenen van de klant gaan staan, zegt Schnabel. “Ik vraag me af of de meeste adviseurs wel echt kunnen inschatten of de klant wel begrijpt en beseft wat hij doet. En zijn adviseurs financieel voldoende onderlegd om complexe producten te doorgronden? Ik geloof best dat ze zo’n brochure van een verzekeraar goed lezen, maar kunnen ze onder de motorkap kijken? Tegen verzekeraars zou ik zeggen: richt een afdeling in die zich louter bezighoudt met de vraag waarom de dochter van de directeur het product níet zou moeten kopen.”

Van de zomer kreeg Schnabel in het Assurantie Magazine de volle laag toen hij zei dat aflossingsvrije hypotheken nooit verstrekt hadden mogen worden. “Ik werd eerst weggehoond. Dat vond ik nogal aanmatigend. Men reageerde niet op argumenten, maar op wat men dacht dat voordeel voor de klant of ook voor de eigen organisatie en de eigen portemonnee was. De aflossingsvrije hypotheek is op de lange termijn niet in het voordeel van de klant. Het is een gevaarlijk product en dat is inmiddels wel gebleken”. Wat Schnabel vooral stoorde was de ‘pretentie van financiële deskundigheid’. “Ik mocht zogenaamd niks zeggen omdat ik geen financieel deskundige ben. Wat een onzin, er is ook nog zoiets als gezond verstand.”

Bedrijven zoals De Hypotheekfabriek danken hun bestaansrecht  juist aan “het gezonde verstand” van consumenten die heel goed in staat zijn om een geschikte keuze te maken in het woud van adviseurs en financiële dienstverlening. Of het nu een eenvoudige herfinanciering van een aflossingsvrije hypotheek betreft of de meest ingewikkelde financiële constructie door een gecertificeerd financieel planner.

Met een goede voorbereiding kan elke consument de weg naar de geschikte financieel dienstverlener vinden die bij hen past, aldus een woordvoerder van De Hypotheekfabriek.

© 2024 - De Hypotheekfabriek - Realisatie & hosting: Esselink.nu