Hypotheekverstrekkers moeten hollen: consument langer in onzekerheid
Geplaatst op: 9 juni 2017De achterstanden bij hypotheekverstrekkers en banken lopen weer op.
De Hypotheekfabriek stelt dat behalve trage aanvraagprocedures ook renteverhogingen adequate planning bij geldverstrekkers in de weg zitten. Daar komt bij, aldus De Hypotheekfabriek, dat door aanpassingen in de NHG- en Nibud-normen er enorme aanvraagpieken ontstaan rond 1 juli en 1 januari. De aanpassingen leiden tot vergroting van de gebruikelijke seizoenspieken die elk jaar in mei-juni en november-december optreden. Ook al zijn grote aanvraagpieken uitgebleven, toch constateert De Hypotheekfabriek in de afgelopen maanden dat enkele aanbieders weer kampen met “hardnekkige achterstanden”.
Ondanks alle stappen die zijn gezet heeft een aantal geldverstrekkers op dit moment grote achterstanden die eerder toe dan af lijken te nemen. Hierdoor blijven consumenten die op zoek zijn naar een hypotheek langer in onzekerheid, er ontstaat een langere wachttijd waardoor de aankoop op zich laat wachten, ontbindende voorwaarden moeten meerdere malen worden verlengd en in sommige gevallen kunnen toezeggingen niet worden nagekomen.
Desondanks zijn er gelukkig ook geldverstrekkers die ook in deze drukke tijden nog steeds supersnel een akkoord voor elkaar kunnen krijgen. De Hypotheekfabriek bekijkt altijd samen met de kopers de mogelijkheden en zal daarbij zeker de doorlooptijden goed in de gaten houden.