« Terug naar het overzicht

Goede adviseur kiezen blijft moeilijk?

Geplaatst op: 21 maart 2013

“De kern van het probleem is: de consument kan meestal niet beoordelen of een adviseur goed is, want daarom neemt hij juist een adviseur.” Dat concludeert De hypotheekfabriek,” Ondanks alle wet- en regelgeving blijft het voor de consument moeilijk blijft om te beoordelen of een adviseur goed is.

Wet en regelgevers kwamen er om de financiële consument beter te beschermen. Als dan nu toch moet worden geconcludeerd dat de consument nog steeds niet weet wie goed adviseert en wie niet, mag dat wrang heten. Het zegt iets over het negatieve imago dat financieel adviseurs hebben en dat als boemerang snoeihard terug komt nu het provisieverbod binnenkort in werking treedt. Want eigenlijk mag de consument er natuurlijk gewoon van uit gaan dat iemand die zich voor de Wet financieel toezicht kwalificeert deskundig en betrouwbaar is, daar is die hele wet- en regelgeving immers op gebouwd. Het blijft werken aan een beter imago dus.  Opmerkelijk is dat de consument denkt dat banken en onafhankelijk financieel adviseurs een hypotheekadvies steeds goedkoper zullen aanbieden.

Onafhankelijke adviseurs zullen meer producten vergelijken en hebben daar dus meer werk aan. Maar de vraag is of de consument aan dat laatste een boodschap heeft als het gaat om zijn portemonnee, zeker nu daar door de overheid een extra grote aanslag op wordt gepleegd. Spekkoper zijn waarschijnlijk de onafhankelijke financieel adviseurs die er in slagen tegen of zelfs onder het banktarief te werken en de klant duidelijk weten te maken dat hij bij hem meer waar voor zijn geld krijgt.

De Hypotheekfabriek deelt deze mening en ziet volop groeimogelijkheden nu de consument steeds kritischer kijkt naar de feitelijke kosten voor financiële dienstverlening. Vooral sinds deze kosten niet meer uit provisie betaald gaan worden, maar de rekening op het bordje van de eindgebruiker komt te liggen.

Een trend die wij momenteel constateren is dat er steeds meer aanbieders komen die geen diensten aanbieden maar slechts een doorgeefluik zijn naar banken d.m.v. het execution-only principe. De lage prijs die de consument betaald is slechts gebaseerd op het aanbieden van een offerte en het administratief afhandelen van het hypotheekdossier. De ervaring die wij hebben is dat er altijd geadviseerd dient te worden, ook al is de consument nog zo goed op de hoogte. Door de alsmaar veranderende acceptatiecriteria en regelgeving is het zelfs voor zeer ervaren adviseurs al lastig om een passend advies te geven, laat staan dat de consument dit kan, aldus een woordvoerder van De Hypotheekfabriek. Ons bedrijfsmodel is er op ingericht dat de consument o.b.v. een traditionele werkwijze van advies en bemiddeling geholpen wordt en dit alles op basis van ons vaste lage tarief van slechts 999 euro.

© 2024 - De Hypotheekfabriek - Realisatie & hosting: Esselink.nu