Goed geïnformeerde consument wil best verduurzamen
Geplaatst op: 20 maart 2019Onvoldoende inzicht in de kosten, de opbrengsten en de financieringsmogelijkheden, weerhouden veel huishoudens ervan om te investeren in verduurzaming van hun woning. Dit geldt niet alleen voor huiseigenaren maar ook voor huurders, blijkt uit onderzoek van SEH.
Een ruime meerderheid van de dmensen zegt geen idee te hebben van de terugverdientijd van grotere investeringen in energiebesparende voorzieningen. Zonnepanelen vormen echter een uitzondering. Hier heeft twee derde wél een gevoel bij de terugverdientijd. De meeste mensen denken dat dit 10 tot 15 jaar is.
Behalve over de terugverdientermijn, tast de gemiddelde consument ook voor wat betreft de hoogte van de investering zelf volledig in het duister. Van de respondenten heeft 71% geen idee welk budget nodig is voor het treffen van deze voorzieningen. Acht procent denkt aan investeringen ter grootte van meer dan 10.000 euro, 7% houdt het beperkt tot tussen de 5.000 en 10.000 euro en de rest denkt minder dan 5.000 euro te besteden. Van de mensen die maatregelen willen nemen, ziet 60% op dit vlak een rol weggelegd voor de financieel adviseur. De kosten voor verduurzaming van de woning wil 65% van de respondenten het liefst met eigen geld financieren. Daarnaast hoopt 44% op een subsidie, hetzij vanuit de Rijksoverheid, hetzij van gemeente of provincie. Lenen voor het verduurzamen van de woning is met 6% minder populair. Bij huizenbezitters is ook het verhogen van de bestaande hypotheek maar beperkt in beeld als financieringsmogelijkheid (9%). Dit percentage neemt wel toe naarmate de geplande investering groter wordt: bij budgetten van meer dan 10.000 euro denkt 21% aan het ophogen van de hypothecaire lening.
Vloer-, dak- of spouwmuurisolatie is bij 35 tot 42 procent van de respondenten al aanwezig. Minder voorkomend zijn koken op inductie (21%) of meer kostbare voorzieningen als zonnepanelen (16%), een hybride HR-ketel (7%) of warmtepomp (4%).