FD: “Consument wil niet betalen voor advies”
Geplaatst op: 29 oktober 2012Het FD is een vijfdelige serie gestart over de gevolgen van het aanstaande provisieverbod. Zowel adviseurs, banken en verzekeraars vrezen dat dit verbod ertoe leidt dat consumenten massaal complexe verzekeringen kopen zonder advies in te winnen.
Hoewel de financiële sector blij mag zijn dat het FD veel aandacht gaat besteden aan het aanstaande provisieverbod, is het tegelijkertijd verbijsterend om te lezen dat het FD zelf consequent spreekt van tussenhandelaren en tussenpersonen. Blijkbaar is het FD zelf van mening dat de onafhankelijke adviseur niet bestaat. Als op deze manier over een maatschappelijk gezien zeer belangrijke beroepsgroep wordt gesproken, wordt opnieuw niet duidelijk gemaakt wat de meerwaarde is van een echte onafhankelijke adviseur. Een gemiste kans.
Wel is het goed dat het FD veel aandacht besteedt aan het aanstaande provisiebod. Zo ziet de directeur particulieren van Rabobank, een risico dat het prijzen van advies leidt tot doe-het-zelven. IG&H verwacht dat mensen of geen lijfrente- en uitvaartverzekeringen zullen afnemen of ze direct zullen willen afsluiten.
“Zonder de provisie worden producten wel goedkoper, maar de consument ziet dat niet.” En de AFM zegt zich zorgen te maken over de trend om op grotere schaal aan een breed publiek (zeer) ingewikkelde financiële producten zonder enige vorm van advies te verkopen. Wat node wordt gemist is een ouderwetse radio- en tv-campagne waarin wel duidelijk en objectief de waarde van advies wordt uitgelegd aan een breed publiek. Had minister De Jager daar al niet in februari 2011 een potje voor beschikbaar? De belangenorganisaties hoefden het bij wijze van spreken alleen maar op te komen halen…. Overigens schreef zaterdag ook de Volkskrant over het naderende provisieverbod. Het artikel bevat weinig nieuws, maar stelt wel dat ABN Amro de 2.100 euro voor een hypotheekadvies waar zij eerder mee experimenteerde inmiddels definitief hanteert als vast tarief.
Partijen zoals De hypotheekfabriek spelen in op het provisieverbod en zijn klaar voor de toekomst door de consument een bewuste keuze te laten maken voor welke vorm van begeleiding gekozen wordt. Veel consumenten zijn goed in staat om zelf een groot gedeelte van het financiele traject voor te bereiden en zoeken slechts ondersteuning bij het toetsen van hun keuze en het perfectioneren daarvan.
Bedrijven zoals De Hypotheekfabriek ondersteunen deze consumenten waar nodig en begeleiden in de totstandkoming van de hypotheek of financieel product.
In tegenstelling tot de gangbare tarieven, hanteert De hypotheekfabriek een vaste prijs voor advies+bemiddeling van slechts 999 euro. Dit alles inclusief hypotheekvorm naar keuze en bij verbanden.