Banken in de piepzak over klanten met aflossingsvrije hypotheek
Geplaatst op: 12 juni 2017De vier Nederlandse grootbanken maken zich grote zorgen over de wijze waarop zij om dienen te gaan met klanten met een aflossingsvrije hypotheek bij wie een forse restschuld dreigt. Rabobank, ING, ABN Amro en de Volksbank geven tegenover het Financiële Dagblad unaniem aan dat een forse ondercapaciteit dreigt indien zij van de AFM al deze klanten zelf proactief zouden moeten benaderen. Er zou dan zelfs geen capaciteit meer zijn om nieuwe hypotheken te verstrekken.
Ongeveer 1,1 miljoen Nederlandse huishoudens hebben een hypotheek waar niet of nauwelijks op afgelost wordt. Die klanten zouden volgens toezichthouder AFM mogelijk in de problemen komen aan het einde van de looptijd van hun hypotheek, met name als er onvoldoende spaar- of pensioengeld is om de eventuele restschuld af te lossen. De toezichthouder wil dat de banken de probleemgroep in kaart brengen en zich daarbij baseren op bestaande data, zoals inkomensgegevens, en niet op aannames.
De grootbanken vrezen dat een generieke proactieve benadering van alle klanten met een aflossingsvrije hypotheek tot ernstige capaciteitsproblemen leidt. “De vrees is dat we straks van de AFM alle klanten met een aflossingsvrije hypotheek op dezelfde manier moeten benaderen als een groep van zevenduizend klanten met een potentieel probleem die we zelf hebben geïdentificeerd”, aldus Theo Harms van Rabobank tegenover het FD. “Daar hebben we de capaciteit helemaal niet voor” Geen van de banken. Dan kan er straks geen hypotheek meer worden verstrekt.”
Hoewel de AFM in een reactie benadrukt dat in eerste instantie de meest problematische groep kan worden benaderd, de mensen met een aflossingsvrije hypotheek van meer dan 100% van de woningwaarde die dicht tegen de einddatum zitten, zijn de banken er niet gerust op. Temeer veel klanten niet genegen zijn om hun actuele inkomensgegevens of andere (spaar)saldi te delen met de bank.