« Terug naar het overzicht

´We hadden die boeterente beter kunnen berekenen en dat gaan we nu herstellen´

Geplaatst op: 25 mei 2018

Zo’n 34.000 klanten van de Volksbank krijgen vandaag een brief thuis met de aankondiging van de bank. Al die klanten krijgen een herberekening van de betaalde boeterente. ,,We verwachten dat uiteindelijk ongeveer 20.000 klanten geld terug krijgen,’’ verwacht Hagendoorn.

Als uit de berekening blijkt dat de klant te weinig boeterente heeft betaald hoeven ze zich geen zorgen te maken zegt De Volksbank. ,,Dat is een geval van ‘een vergissing van de bank in uw voordeel’.’’
ING is al een stap verder. Daar hebben de gedupeerde klanten het geld al op hun rekening staan. ,,Of ze hebben het vandaag of morgen,’’ aldus een woordvoerder. Bij ING bleek dat 7000 klanten voor compensatie in aanmerking komen. ING heeft in totaal zo’n 500.000 hypotheekklanten.
De Rabobank heeft geen plannen voor compensatie. ,,Het speelt niet bij ons. Wij hebben de kosten in het verleden altijd conform de geldende voorwaarden berekend. Als er al eens een fout is gemaakt is die al gecorrigeerd,’’ aldus de woordvoerder. ABN Amro volgt dezelfde lijn.
De Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis (VEH) zijn blij met de actie van De Volksbank. ,,We zijn heel tevreden. Dit is een goede regeling voor klanten,’’ aldus de directeur van de Consumentenbond Bart Combé. VEH roept de andere banken op het voorbeeld van De Volksbank te volgen. Over ING zijn ze minder te spreken. Die compensatie is te beperkt volgens de Consumentenbond.

© 2024 - De Hypotheekfabriek - Realisatie & hosting: Esselink.nu