« Terug naar het overzicht

Wat mag financieel advies kosten?

Geplaatst op: 29 oktober 2014

Financieel advies leek vroeger gratis omdat het verstopt zat in de provisiekosten. Nu staat er een bedrag op de factuur.

Sinds 1 januari 2013 betaalt de klant de bank, verzekeraar of adviseur rechtstreeks voor het advies of de aanschaf van een financieel product. Geen schimmige, onduidelijke en hoge provisiebedragen meer die door banken en verzekeraars aan tussenpersonen worden doorbetaald, maar gewoon een nota voor de klant voor het advies dat hij heeft gehad of het product dat hij heeft gekocht. Veel beter, want anders was er die perverse prikkel om klanten niet naar het beste product te adviseren, maar naar het product waaraan de ­adviseur het meest verdiende.

Niet onafhankelijk en vergelijkend

Helaas blijkt dit in de praktijk niet zo simpel te zijn. Zowel de aanbieders als de consument hebben moeite om in deze nieuwe wereld hun weg te vinden.

Het provisieverbod geldt niet voor alle producten. Wel voor complexe financiële producten zoals levensverzekeringen en hypotheken, maar niet voor schadeverzekeringen. Tot 2013 zaten de kosten voor het advies en afsluiten van bijvoorbeeld een lijfrenteverzekering verstopt in het product. De provisiebedragen konden oplopen tot vele duizenden euro’s en verschilden per verzekeraar.

De toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) vond dit een onwenselijke situatie en maakte er met het provisieverbod een einde aan.

© 2024 - De Hypotheekfabriek - Realisatie & hosting: Esselink.nu