« Terug naar het overzicht

Rabobank moet adviesmodel aanpassen

Geplaatst op: 14 februari 2013

De Rabobank gaat het no cure no pay adviesmodel aanpassen, nadat de AFM de bank heeft uitgelegd dat ze daar nog maar eens goed naar moeten kijken. Volgens de toezichthouder kon dit model indruisen tegen de strikte scheiding tussen advies en product. Een aanbieder mag volgens de AFM nooit zelfs maar suggereren dat advies gratis is.

Zelfstandige adviseurs waren ook boos en zagen de actie van Rabobank als concurrentievervalsing. Rabobank is marktleider in hypotheken in Nederland en hanteerde sinds 1 januari een tarief per advies dat ruim onder de provisiekosten ligt die voorheen werden berekend.

De Rabobank introduceert  het nieuwe model uiterlijk per 30 juni 2013. Tot die tijd blijft de Rabobank werken met het huidige model.

De AFM vindt het belangrijk dat de consument zich goed oriënteert op de dienstverlening (en de kosten die hij daarvoor betaalt) van de zelfstandige adviseurs en aanbieders. In de oriëntatiefase kan de consument onderzoeken welke dienstverlening hij van welke partij tegen welke kosten wil afnemen. In deze fase kunnen consument en adviseur globaal vaststellen of zij wat voor elkaar kunnen betekenen. Bijvoorbeeld in het geval van een hypotheek kan de consument op hoofdlijnen bepalen of de dienstverlener een oplossing kan bieden die in zijn behoefte kan voorzien.

Die oriëntatie kan kosteloos geschieden in een eerste gesprek, zodat consumenten de kans krijgen een goede adviseur te vinden, zonder dat ze daarvoor een rekening ontvangen. Zodra deze fase achter de rug is en er overgegaan wordt tot advisering moet daarvoor ook een rekening worden betaald, ongeacht of er nu wel of niet een financieel product wordt afgesloten.

No cure no pay is uiteindelijk niet in het belang van de consument, aldus de toezichthouder. Een belangrijke reden is dat in een dergelijk model namelijk voor een adviseur een prikkel om altijd tot het afsluiten van een product te komen. Het afsluiten van een product is niet per definitie in het belang van de consument. Het doel van het provisieverbod is een cultuuromslag van productgedreven verkoop naar klantgerichte advisering.

© 2024 - De Hypotheekfabriek - Realisatie & hosting: Esselink.nu