« Terug naar het overzicht

Provisieverbod leidt tot nieuwe problemen?

Geplaatst op: 27 december 2013

2013 was natuurlijk het jaar waarin het provisieverbod werd ingevoerd. Volgens de AFM met een zachte landing. Ondertussen groeit het inzicht dat het verbod ook tot nieuwe problemen leidt.

Een goed voorbeeld biedt de Consumentenbond, die vindt dat de klant gebaat is bij het verbod maar nu stelt dat er ook nieuwe problemen zijn ontstaan. De bond in De Telegraaf: “Hoe weet je of de adviseur de rekening die hij stuurt waard is? Is hij of zij echt 20 uur bezig geweest met uw hypotheekadvies? Houdt een adviseur zich aan de kostenopgave die hij vooraf verstrekt? Een ander probleem is dat consumenten van de kosten schrikken en zonder advies een hypotheek of ander compex product aanschaffen. Als ze de juiste kennis hebben is dat geen probleem, maar hebben ze die niet, dan lopen ze de kans een verkeerd of niet-passend product te kopen, met alle risico’s van dien.”

De hypotheekfabriek

Ons is deze vraag eveneens gesteld of het provisieverbod leidt tot nieuwe problemen en wij zijn van mening dat dit niet hoeft. Sinds de invoering van het provisieverbod zien wij en grotere diversiteit aan verschillende advies en bemiddelingsvormen ontstaan. Vanaf 2014 wordt de leencapaciteit echter naar beneden bijgesteld en kan de gemiddelde consument de hoge advies en bemiddelingsvergoedingen simpelweg niet meer meefinancieren. Haastige oplossingen waarbij de consument in termijnen kan gaan betalen is wat ons betreft niet de oplossing. Uiteindelijk betaald de consument onder de streep nog steeds de (hoge) rekening. Wij constateren dat de consument zich nog beter gaat voorbereiden en oriënteren en vaak vooraf de mate van adviesbehoefte bepaald of laat bepalen door de talloze (gratis) voorgesprekken.

  

© 2022 - De Hypotheekfabriek - Realisatie & hosting: Esselink.nu