« Terug naar het overzicht

PENSIOENDEELNEMER WENST JAARLIJKSE PENSIOENCHECK

Geplaatst op: 25 augustus 2013

Meer dan de helft van de actieve pensioendeelnemers heeft behoefte aan een jaarlijkse pensioencheck. Ook bestaat er behoefte aan een pensioenspecialist bij de werkgever en een minicursus pensioen, zo blijkt uit onderzoek van TNS Nipo.

TNS Nipo voert het onderzoek uit in het kader van het BOP (Benchmark Onderzoeksplatform voor Pensioenfondsen). Julie Visser, Senior Consultant bij TNS Nipo: “Er blijkt dus wel degelijk animo te zijn om met je pensioen bezig te zijn en de eigen pensioensituatie jaarlijks te checken.” Zij noemt het opvallend dat de behoefte aan een jaarlijkse pensioen-check onder de jongerengroep net zo groot is als onder de midden- en ouderengroep. “Deze nieuwe mogelijkheid om de communicatie over het pensioen te verbeteren, spreekt dus jong en oud aan.”

Wat ook opvalt, is dat een jaarlijkse pensioen-check zowel deelnemers aanspreekt die al openstaan voor pensioeninformatie als deelnemers die daar minder voor openstaan, aldus de onderzoekers. “Onder deze laatste groep blijkt toch gemiddeld bijna de helft interesse te hebben. Onder de groep die al openstaat voor pensioeninformatie, is deze interesse nog groter. Twee op de drie blijkt er behoefte aan te hebben.”

Verder blijkt dat éénderde van de pensioendeelnemers interesse zegt te hebben in een mini-cursus pensioen en/of aan een pensioenspecialist bij de werkgever. Slechts één op de vijf deelnemers heeft interesse in een pensioen-app. Volgens de pensioengerechtigden kan de communicatie over pensioenen worden verbeterd door (meer) gebruik te maken van digitale communicatie. Hierbij denkt men vooral aan e-mailalerts. Gemiddeld één op de drie pensioengerechtigden stelt prijs op het ontvangen van e-mailalerts van het eigen pensioenfonds. Eén op de vijf deelnemers wil dat zijn pensioenfonds in het algemeen meer gebruik maakt van digitale communicatie. Eén op de tien pensioengerechtigden toont interesse in een pensioen-app.

Visser: “De uitkomsten van BOP maken helder op welke punten pensioencommunicatie nog verder kan worden verbeterd. Op welke wijze de pensioen-check, mini-cursus of e-mailalerts precies moeten worden vormgegeven, is niet verder onderzocht. Dit zal nader moeten worden bekeken.”

© 2024 - De Hypotheekfabriek - Realisatie & hosting: Esselink.nu