« Terug naar het overzicht

Klant positief over provisieverbod

Geplaatst op: 3 november 2012

Slechts 8 procent van de consumenten en 11 procent van de zakelijke klanten is van mening dat het aanstaande provisieverbod een negatieve verandering is. Van het intermediair is bijna de helft deze mening toegedaan.

Dit blijkt uit onderzoek van De Hypotheekfabriek onder ruim 950 respondenten.

De belangrijkste aspecten waaraan een goed advies moet voldoen zijn volgens De Hypotheekfabriek o.a. een goede prijs/kwaliteit verhouding en consumenten kiezen voor: eerlijk, betrouwbaar, niet gebaseerd op eigen belang en helpt mij verder.

Aan intermediairs is onder meer gevraagd of de adviesvaardigheden voor verbetering vatbaar zijn. Slechts 37 procent is het hier niet mee eens. Met de stelling ‘ik weet niet hoe ik naar een ander verdienmodel moet overgaan’ was 62 procent het niet mee eens. Ook blijkt dat 27 procent van de adviseurs het eigen pensioen niet goed geregeld heeft.

Opmerkelijk is ook dat het intermediair maar weinig ontevreden klanten kent. Van de zakelijke klanten is 28 procent heel tevreden, 56 procent tevreden en 15 procent neutraal. Van de particuliere klanten is 36 procent heel tevreden, 45 procent tevreden en 15 procent neutraal.

Verder is gebrek aan kennis de voornaamste reden om het intermediair in te schakelen en is schadeafhandeling het meest voorkomende onderwerp van gesprek. Het contact met de adviseur vindt voornamelijk plaats via telefoon en mail en een derde van de adviseurs overweegt om social media in te schakelen.

 

© 2024 - De Hypotheekfabriek - Realisatie & hosting: Esselink.nu