Financiële taal nog steeds onbegrijpelijk
Geplaatst op: 10 oktober 2012‘Hoe ik denk over verzekeren: saai, ingewikkeld, ondoorzichtig’. ‘Verzekeren betekent voor mij veel onduidelijkheid. Voorwaarden zijn in een voor mij onduidelijke taal.’ Dat zijn uitspraken uit het kwalitatieve onderzoek dat in opdracht van Delta Lloyd Groep is uitgevoerd. Uit dit onderzoek blijkt onder andere dat consumenten financiële taal nog steeds te ingewikkeld vinden. Dit ondanks inspanningen die door de financiële dienstverleners zijn gedaan.
Zoals het herschrijven van brieven en brochures in begrijpelijke taal en het vereenvoudigen van producten. Consumenten verwachten met eenvoudige en relevante informatie meer financiële zekerheid te krijgen. Delta Lloyd start een campagne om samen met klanten financiële zaken begrijpelijker te maken.
Ook andere onderzoeken wijzen uit dat financiële informatie nog steeds moeilijk te begrijpen is. Uit recent onderzoek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid uitgevoerd door TNS Nipo blijkt dat bijna de helft van de deelnemers 49 procent het er wel over eens is dat pensioeninformatie te ingewikkeld is. Slechts een kwart van de deelnemers 25 procent vindt dat niet.
In de geïntegreerde en cross-mediale campagne staan hypotheken en pensioen centraal. De campagne start op 10 oktober en wordt ondersteund met onder andere tv– en radiocommercials, online en social media elementen.