« Terug naar het overzicht

Financieel keurmerk onder de radar bij consument

Geplaatst op: 5 september 2012

Het belang van een keurmerk bij de aanschaf van een financieel product en/of financiële dienst is hoog: 63 procent  van alle Nederlanders vindt het belangrijk, zo blijkt uit de jaarlijkse Keurmerkmonitor van Keala Research. Toch kan 95 procent van de 1300 respondenten geen financieel keurmerk noemen.

De twee meest bekende ‘keurmerken’ in de financiële wereld zijn eigenlijk geen keurmerken: AFM (door 17 procent spontaan genoemd) en Kifid (door 10 procent spontaan genoemd). Alle andere keurmerken zijn spontaan amper bekend. De geholpen naamsbekendheid van de financiële keurmerken is wel degelijk beter, waarbij de Stichting Erkend Hypotheekadviseur de hoogste bekendheid geniet (28 procent). De relatieve nieuwkomer, DSI is bij Nederlanders minder bekend maar uiterst belangrijk.

De beoordeling van een financieel keurmerk wordt voornamelijk bepaald door aspecten als betrouwbaarheid, overtuigingskracht, onafhankelijkheid van de certificerende instantie, de ondersteuning door maatschappelijke organisaties en of het keurmerk onzekerheid weet weg te nemen. Alle financiële keurmerken scoren goed op betrouwbaarheid, echter de meeste relatief onvoldoende op de overige vier aspecten.

De stichting Erkend Hypotheekadviseur scoort relatief het beste en het Keurmerk Financiële Dienstverlening het slechtst van de gemeten financiële keurmerken. Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren scoort redelijk goed, vooral op het gebied van onafhankelijkheid. Volgens de respondenten moet dit keurmerk haar toegevoegde waarde echter wel duidelijker maken. Wellicht kan een sterkere ondersteuning door maatschappelijke organisaties hier een rol spelen, aangezien dit ook als aandachtspunt wordt aangewezen.

De Hypotheekfabriek is in het bezit van al deze keurmerken zodat u in goede handen bent.

© 2024 - De Hypotheekfabriek - Realisatie & hosting: Esselink.nu