« Terug naar het overzicht

Digitaal hypotheekadvies kan execution only overbodig maken

Geplaatst op: 15 augustus 2017

Betaalbaar geautomatiseerd advies waarbij er voor de klant begeleiding is, zou execution only overbodig kunnen maken zegt hoofd toezicht Karina Raaijmakers van de Autoriteit Financiële Markten.

Raaijmakers zegt over de hele linie innovaties te zien bij aanbieders en adviseurs. “Je hebt face to face advies en volledig geautomatiseerd advies en daar tussen in allerlei gradaties. Partijen zijn over de volledige breedte aan het nadenken.”

Complexe klanten

Volledig geautomatiseerd advies zit nog erg in de ontwikkelfase, zegt Raaijmakers. “Ik geloof daar wel in, al zul je wel goed naar de complexiteit van de klant moeten kijken. Bij hypotheken heb je niet zozeer complexe producten, maar wel complexe klanten. Voor sommige klantgroepen is het hele traject te automatiseren. En dat is naar mijn mening te verkiezen boven execution only. Want er is dan in ieder geval een bepaalde vorm van begeleiding. Je hebt het hoe je het wendt of keert namelijk wel over een product voor een lange periode, en dan is enige vorm van klantbegeleiding wel wenselijk. En als partijen dat geautomatiseerde advies tegen een goede prijs kunnen aanbieden, dan kun je je afvragen of er nog meerwaarde zit in execution only.”

Ander toezicht

Raaijmakers begrijpt dat niet elke hypotheekadviseur staat te juichen bij geautomatiseerd advies. Voor ons als AFM staat altijd het belang van de klant voorop. Die moet toegang hebben tot goed en betaalbaar advies en een zo efficiënt mogelijk proces. Maar ook als AFM worden wij geraakt door de digitalisering. Ons toezicht zal er over vijf jaar ook heel anders uitzien. De signalering zal steeds meer automatisch gaan, fysieke dossiers controleren behoort dan grotendeels tot het verleden. In die zin veranderen onze banen ook, dus die onzekerheden herken ik wel.”

Vatbaar

De toezichthouder zou het jammer vinden als de automatiseringsslagen ertoe leiden dat een hypotheek afsluiten een geïsoleerde gebeurtenis wordt. “Om financieel inzicht te bevorderen moet je mensen grijpen als ze vatbaar zijn, dat weten we uit onderzoek. En op het moment dat mensen een huis kopen, zijn ze vatbaar. Dat is hét moment om het hele financiële plaatje te bespreken. En bij voorkeur te monitoren in de vorm van nazorg. Naar die nazorgfase zullen we als toezichthouder de komende tijd nader gaan kijken.”

De Hypotheekfabriek

We kunnen ons volledig vinden in de bevindingen van Karina Raaijmakers van de AFM.

De Hypotheekfabriek levert dagelijks het bewijs dat een hypotheek o.b.v. advies en bemiddeling heel goed is te regelen voor een execution-only tarief. Daarnaast speelt ook het aanbod van geldverstrekkers een belangrijke rol aangezien de meeste banken kiezen voor het verstrekken van hypotheek producten o.b.v. advies. Zoals de AFM terecht opmerkt gaat het om complexe producten en het afsluiten van deze producten moet je aan vakmensen overlaten. Dit moet je niet zelf willen doen. Als de prijs dan vergelijkbaar is dan is de keuze snel gemaakt.

© 2024 - De Hypotheekfabriek - Realisatie & hosting: Esselink.nu