« Terug naar het overzicht

Consument positief over duidelijkheid advieskosten

Geplaatst op: 25 januari 2013

Een ruime meerderheid van de consumenten is inmiddels bekend met het provisieverbod. De meeste consumenten zijn ervan op de hoogte door berichten in de media, en niet via de adviseur of verzekeraar. Ongeveer twee derde is neutraal tot positief over de veranderingen. Wie positief is, is dat vooral omdat hij precies weet wat hij waarvoor betaalt. Dat blijkt uit een meting onder 500 consumenten door een onderzoeksbureau in opdracht van het Verbond Van Verzekeraars.

Om te polsen hoe de consument denkt over de veranderingen per 1 januari 2013, liet de brancheorganisatie begin december een eerste meting uitvoeren. De positief gestemden vinden het vooral prettig dat ze nu precies weten wat ze voor advies betalen. Een deel vindt bovendien dat het advies door het provisieverbod beter kan worden afgestemd op eigen behoeften.

Nog altijd een derde van de huishoudens is echter niet bereid om voor een persoonlijk pensioen- of hypotheekadvies te betalen. Opleiding lijkt hierbij een rol te spelen: lager opgeleiden zijn nog minder bereid om voor een advies te betalen dan wie meer opleiding heeft genoten. Het Verbond vindt die uitkomst niet verwonderlijk. “In de ogen van veel consumenten is advies jarenlang gratis geweest, omdat de kosten onzichtbaar in de premie waren verwerkt. Dan is het even wennen als hij ziet dat aan een goed advies een prijskaartje hangt”. “Het provisieverbod is nog heel jong, maar ik ben blij dat mensen die de veranderingen als positief ervaren, juist de inzichtelijkheid van de advieskosten als belangrijk voordeel zien. Dit helpt om het vertrouwen te herstellen.”

Van alle huishoudens wil bijna een op de twee respondenten de advieskosten het liefst in één keer betalen na afloop van het adviesgesprek. Betaling van advieskosten via een serviceabonnement is minder populair.

De hypotheekfabriek

De eerste positieve gelogen van de invoering van het provisieverbod zijn ook voor ons duidelijk waarneembaar. Wat vooral opvalt is dat de consument zich beter voorbereid voordat de stap naar advies en het uitvoeren van de bemiddeling tot stand komt. We hoeven onze dienstverlening niet meer te verkopen als de klant bij voorbaat weet wat men kan verwachten en de prijs helder is. Dit geeft veel meer rust bij zowel consumenten maar ook bij onze adviseurs. Hierdoor zijn wij in staat om nog sneller en effectiever te werken. Daarnaast helpt ons tarief van 999 euro natuurlijk ook mee in het werven van klanten, aldus een woordvoerder van De Hypotheekfabriek.

© 2024 - De Hypotheekfabriek - Realisatie & hosting: Esselink.nu