Besef over kosten beleggen ontbreekt bij consument
Geplaatst op: 17 augustus 2012Consumenten stellen de kosten van beleggingsproducten belangrijk te vinden maar in de praktijk weten ze doorgaans niet wat ze zelf aan kosten kwijt zijn. Vooral mensen die beleggen bij adviseurs en vermogensbeheerders kennen nauwelijks de hoogte en samenstelling van de kosten. Dit blijkt uit de tweejaarlijkse Consumentenmonitor van de AFM.
Slechts de helft van de ondervraagde beleggers denkt op dit moment inzicht te hebben in de kosten die ze gemiddeld per jaar betalen. Een ruime meerderheid van de mensen die hulp heeft van een beleggingsadviseur (73%) of een vermogensbeheerder (62%) weet dit niet.
Voordat ze begonnen met beleggen heeft ongeveer de helft van de ondervraagde beleggers informatie over de kosten gezien. Bij mensen die beleggen via een adviseur of vermogensbeheerder ligt dit percentage lager dan bij zelfstandige beleggers. Uit het onderzoek komt verder naar voren dat 1 op de 3 beleggers verwacht de komende drie jaar gemiddeld meer dan 10% brutorendement per jaar te behalen. Desgevraagd zegt 44% van de beleggers niet te weten wat ze vorig jaar aan rendement hebben behaald.