« Terug naar het overzicht

Bank niet proactief met advies

Geplaatst op: 21 januari 2014

Een bank moet volgens 80% van de Nederlanders onafhankelijk advies kunnen geven. Een proactieve benadering gericht op persoonlijke financiën gebeurt volgens consumenten momenteel echter weinig tot niet zo blijkt uit onderzoek.

Het onderzoek geeft een weinig positief beeld over Nederlandse banken. Zo vindt de helft van de Nederlanders dat zij dom gehouden worden door hun bank (50%). Het merendeel (55%) denkt dat banken bewust informatie voor hen achterhouden en 65% vindt dat banken producten of diensten onnodig complex maken.

Banken zouden Nederlanders moeten informeren over fiscale of wetswijzigingen wanneer deze betrekking hebben op hun persoonlijke financiële situatie, vindt 47% van de Nederlanders. Bijna de helft van de Nederlanders (47%) wil door hun bank geadviseerd worden over hoe zij het maximale uit hun geld kunnen halen. Echter, slechts 5% van de Nederlanders vindt zijn bank proactief op dit gebied.

Als het gaat om persoonlijke financiën, stelt de overheid zich steeds minder beschermend op. Nederlanders zijn zich bewust van deze terugtrekkende beweging van de overheid en achten zichzelf verantwoordelijk voor voldoende inzicht in eigen financiën (89%).

Het verkrijgen van dit inzicht is echter lastig. Consumenten vinden dat een bank hierbij meer zou moeten helpen (51%). Niet alleen door inzicht te geven in de financiële situatie bij één bank, maar door een totaalplaatje te laten zien van rekeningen of leningen, ook als die bij andere banken lopen (70%). Want een bank moet volgens 80% van de Nederlanders onafhankelijk advies kunnen geven.

© 2024 - De Hypotheekfabriek - Realisatie & hosting: Esselink.nu