AFM: woekerpolishouders, kom in actie!
Geplaatst op: 15 oktober 2012De Autoriteit Financiële Markten (AFM) dringt er bij houders van woekerpolissen dringend op aan om in actie te komen en advies te zoeken over hun financiële situatie. De AFM richt zich vooral op consumenten met een beleggingsverzekering.
Vooral consumenten met een beleggingsverzekering kunnen het beste op de korte termijn actie ondernemen, omdat deze niet altijd oplevert wat in het verleden is voorgespiegeld”, legt de toezichthouder vrijdag uit.
Hoe eerder, hoe beter
Hoe eerder iemand actie onderneemt, hoe langer er de tijd is om extra vermogen op te bouwen voor bijvoorbeeld het aflossen van de hypotheek of het pensioen veilig te stellen. Verzekeraars hebben dit jaar een groot deel van hun klanten geïnformeerd over de compensatie van te hoge kosten. Maar volgens de AFM moeten mensen verder kijken dan alleen die kosten. Maar volgens de AFM moeten mensen verder kijken dan alleen die kosten. Mogelijk gaat het om honderdduizenden mensen die niets doen, maar dit wel zouden moeten.
Terug naar de adviseur
„Klanten zouden terug moeten gaan naar hun adviseur die hen destijds de beleggingsverzekering heeft geadviseerd om kosteloos hersteladvies te krijgen”, aldus de AFM. Onafhankelijke bedrijven zoals De Hypotheekfabriek constateren dat veel consumenten op zoek zijn naar alternatieven omdat de adviseur die de woekerpolis heeft verkocht er de brui aan heeft gegeven en veel tussenpersoon bedrijven niet meer bestaan. Consumenten moeten niet in zee gaan met een adviseur voordat precies duidelijk is wat de kosten zijn van een advies en welke dienst daarvoor wordt geleverd.
2,6 miljoen woekerpolissen
Volgens het Verbond van Verzekeraars zijn er in Nederland 7,2 miljoen beleggingsverzekeringen verkocht, waarvan 2,6 miljoen woekerpolissen. Dat zijn beleggingsverzekeringen waarvan de kosten achteraf veel hoger bleken te zijn dan de klant had kunnen verwachten. Het verbond denkt dat bij een paar miljoen mensen het beoogde doelkapitaal niet gehaald dreigt te worden door tegenvallende beleggingsopbrengsten. „De meeste van deze verzekeringen werden verkocht toen het een groot feest was op de beurzen”, zegt een woordvoerder.
Steun
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) krijgt in zijn oproep direct steun van het Verbond van Verzekeraars. Volgens het verbond ‘sluit het initiatief van de AFM goed aan op de inspanningen van verzekeraars die erop zijn gericht consumenten een beter perspectief te bieden.’