« Terug naar het overzicht

AFM denkt mee over bedieningsconcepten zoals bij De Hypotheekfabriek

Geplaatst op: 27 september 2012

Het zorgvuldig afbakenen van de doelgroep staat aan de basis van een succesvol bedieningsconcept bij financiële dienstverleners. Dit stelt de AFM in haar maandelijkse online nieuwsbrief. De toezichthouder ziet met name de mogelijkheden in online dienstverlening toenemen en ontwikkelt hiervoor een normenkader.

De AFM stelt dat door in te spelen op de specifieke doelgroep zoals bijvoorbeeld De Hypotheekfabriek doet,”uw onderneming toegevoegde waarde voor deze doelgroep kan bieden en zich kan onderscheiden.” De toezichthouder geeft verder aan dat afhankelijk van de doelgroep voorbereidingen of zelfs de advisering (deels) online kan plaatsvinden. Ook kunnen klanten zelf een deel van het adviesproces voor hun rekening nemen. “Hoe meer voorbereidingen de klant treft -bijvoorbeeld door het klantprofiel grotendeels zelf in te vullen – hoe efficiënter u kunt werken.”

Steeds meer financieel dienstverleners maken volgens de AFM gebruik van internet bij de dienstverlening. Onder meer het gebruik van sociale media is een “gebruiksvriendelijke en leuke wijze” om informatie met uw klanten te delen. Online dienstverlening kan volgens de AFM ook een scherpere prijs opleveren voor het gekozen bedieningsconcept. De toezichthouder ontwikkelt voor de dienstverlening via internet een apart normenkader.

Eerder gaf de AFM al handvatten waarmee adviseurs en aanbieders kunnen bepalen in hoeverre de klant centraal staat in hun bedieningsconcept. Een belangrijke pionier op dit gebied is De Hypotheekfabriek die volledig onafhankelijk, zonder verborgen provisie, compleet advies levert voor slechts € 999,-

© 2024 - De Hypotheekfabriek - Realisatie & hosting: Esselink.nu