Veel Europeanen vinden levensverzekering te duur
Geplaatst op: 20 september 2012Veel Europeanen vinden levensverzekeringen veel te duur, zo blijkt uit het European Insurance Report 2012 van Swiss Re. Het onderzoek vond plaats onder 15.000 consumenten in 14 landen. Verzekeraars moeten die ‘prijsgevoeligheid’ aangrijpen door goedkopere producten te ontwikkelen die het sluiten van een levensverzekering gemakkelijker moeten maken.
Volgens Swiss Re zijn Europeanen in de 14 landen die bij het onderzoek zijn betrokken voor het lieve sommetje van 10.000 miljard euro onderverzekerd tegen het risico van overlijden. Consumenten weten wel dat ze geld opzij moeten leggen voor later, maar de financiële crisis zorgt ervoor dat ze het geld voor andere doeleinden gebruiken.
Veel mensen denken zich financieel ook geen levensverzekering te kunnen veroorloven. Zij zeggen bereid te zijn om tussen de 22 and 30 euro per maand te betalen voor een levensverzekering van 100.000 euro. De producten zijn volgens deelnemers aan het onderzoek ook te ingewikkeld. De gebruikte verzekeringstermen, de condities waaronder de polis kan worden afgesloten en de productdetails zijn voor velen onbegrijpelijk. Volgens Swiss Re moeten verzekeraars daarop inspelen met simpele en transparante producten; bovendien moet de aanschaf van zo’n verzekering soepeltjes kunnen verlopen.
Consumenten die op zoek gaan naar informatie zoeken eerst op internet, dat ook als het meest betrouwbare advieskanaal wordt gezien. Daarna volgt de verzekeringsmaatschappij. Banken staan op de vijfde plaats qua vertrouwen, mogelijk als gevolg van de crisis.
In landen waar de staat zich steeds verder terugtrekt, zouden verzekeraars in dit soort situaties het voortouw kunnen nemen. Overheid en verzekeraars moeten samenwerking zoeken om consumenten voor te lichten en de ‘gaten’ op te vullen tussen wat de staat te bieden heeft en wat de behoeften van de consument zijn.