NIBUD: CONSUMENT WANTROUWT ALTERNATIEF WOEKERPOLIS
Geplaatst op: 3 maart 2014Desinteresse, wantrouwen en onwetendheid. Dit zijn volgens het Nibud de belangrijkste redenen waarom de meeste bezitters van een beleggingsverzekering geen adviesgesprek aangaan en/of niet proberen de beleggingsverzekering te veranderen.
Dit blijkt uit het Nibud-rapport ‘De consument en zijn beleggingsverzekering’. Hoewel er nu veel betere alternatieven bestaan voor destijds afgesloten ‘woekerpolissen’, is het voor verzekeraars moeilijk om met de bezitters in gesprek te komen, aldus het Nibud. Uit het rapport blijkt dat een kwart van de bezitters die wel een gesprek is aangegaan er financieel op vooruit is gegaan. Het instituut roept daarom de bezitters van beleggingsverzekeringen op om het gratis hersteladviesgesprek aan te gaan zodat de persoonlijke situatie bekeken kan worden.
Wantrouwen & gebrek aan kennis
Uit het rapport blijkt dat veel bezitters van beleggingsverzekeringen geen interesse hebben in het financiële verloop van de verzekering. Men heeft wantrouwen jegens de aanbieder en weet vaak niet dat een hersteladviesgesprek gratis is. Het Nibud ziet in het rapport dat de meeste consumenten de beleggingsverzekering ooit op advies van de adviseur hebben aangeschaft. Veel bezitters hebben zelf weinig kennis over het product. Zo geeft 55 procent van de ondervraagden aan niet te weten wat het doelkapitaal van de beleggingsverzekering is en zegt 36 procent bij het afsluiten niet te hebben geweten dat de eindopbrengst minder zou kunnen worden dan toen werd aangegeven. De meesten zijn ook erg argwanend richting de aanbieder, verwachten niet dat een gesprek iets zal opleveren en denken dat een gesprek geld kost.
Uit het onderzoek blijkt dat de meeste consumenten die wel een wijziging hebben aangebracht in hun beleggingsverzekering daar heel tevreden over zijn. Voor velen heeft het financieel iets opgeleverd, doordat ze geen maandelijkse kosten meer hebben (23 procent) of een hogere eindopbrengst verwachten (18 procent). Bovendien zegt meer dan de helft nu beter te weten hoe hij er financieel voor staat en meer grip te hebben op zijn financiële situatie.
Het Nibud begrijpt heel goed dat consumenten uit wantrouwen en onwetendheid het gesprek niet aangaan. De kloof tussen beide partijen is groot. Maar omwille van de portemonnee van de consument adviseert het Nibud toch het gesprek aan te gaan en alternatieven te onderzoeken.
Directeur van Nibud: “Stap over je argwaan heen en vraag om dat gratis adviesgesprek bij de adviseur die je destijds dit beleggingsproduct heeft geadviseerd. Je hebt recht op dat gratis gesprek en je bent een dief van je eigen portemonnee als je daar geen gebruik van maakt. Het Nibud wil voorkomen dat de consument straks teleurgesteld is, terwijl hij in veel gevallen nu nog iets kan ondernemen. We gaan ook de aanbieders vragen nog actiever hun klanten te benaderen en duidelijker te vertellen dat het gesprek gratis is en wat het de klant kan opleveren”.
De Hypotheekfabriek
Wilt u geen gebruik maken van de diensten van uw huidige tussenpersoon omdat u bijvoorbeeld niet tevreden bent of dat de tussenpersoon zijn bedrijfsactiviteiten heeft gestaakt dan kunt u altijd bij ons terecht. Advies kost geld! Wij geven geen gratis advies want dit is slechts voorbehouden aan de adviseur waar u de oorspronkelijke woekerpolis hebt afgesloten. Echter, ons tarief van slechts € 249,- is ver uit het goedkoopste van Nederland.
Wat mag u van ons verwachten
De Hypotheekfabriek inventariseert uw huidige polis en bekijkt hoe deze in uw complete financiële situatie past. Wij bieden u een alternatief en regelen de totstandkoming van uw nieuwe verzekering. De opzegging van uw woekerpolis wordt eveneens door ons geregeld. Kortom; Wij ontzorgen u.