« Terug naar het overzicht

Rabobank zwicht voor druk van AFM

Geplaatst op: 24 januari 2013

Rabobank heeft onder druk van de AFM haar tarieven aangepast. Ook klanten die na een ‘advies’ van een Rabo-adviseur het product niet nemen, dienen toch voor dit advies te betalen.

Rabobank veroorzaakte eerder een rel door zich niet aan de regels van het provisieverbod te willen houden. Wie advies vroeg over een ‘complex product’ als banksparen, maar het product niet nam, hoefde niets te betalen. De AFM was not amused over deze no cure no pay-constructie en noemde de ontstane situatie in een persbericht ‘onwenselijk’. De AFM ging met Rabobank in gesprek en het lijkt er op of Rabobank is gezwicht voor de druk van de AFM.

Op de website is de no cure no pay-constructie inmiddels weggehaald. De website leest: “Voorheen betaalde u voor het afsluiten van een hypotheek 1% afsluitprovisie over het hypotheekbedrag. Sinds 17 december 2012 betaalt u geen afsluitprovisie meer. Wel betaalt u advieskosten voor het hypotheekadvies. Deze kosten voor het hypotheekadvies staan vast en zijn niet afhankelijk van de hoogte van uw hypotheek. U weet dus vooraf precies hoeveel u betaalt en wat u daarvoor mag verwachten.”

De Hypotheekfabriek

Volgens een woordvoerder van De Hypotheekfabriek staat het tarief bij de Rabobank voor deskundige consumenten allerminst vast. Deze deskundige consumenten moeten volgens Rabobank zelf zorgdragen voor de totstandkoming van hun hypotheekdossier waarna de verkoper van de Rabobank alleen maar ingeschakeld wordt voor de acceptatie en verwerking van het hypotheekdossier. Volgens De Hypotheekfabriek komt het zeer zelden voor dat een hypotheekdossier in één keer compleet en volledig foutloos door consumenten word aangeleverd. Dit is zelfs voor veel professionals al een hele opgaaf als we diverse banken moeten geloven. Laat staan dat (deskundige) consumenten hiertoe in staat zouden zijn. Onze ervaring leert dat zelfs onze meest deskundige klanten geassisteerd moeten worden in het hypothekentraject en we zijn daarom ook benieuwd wat een Rabobank klant uiteindelijk gaat betalen als men bij de notaris zit. Volgens Rabobank is het zo dat extra ondersteuning extra kosten met zich meebrengt. Dit is volgens ons een verkapte vorm van een hoger advies en bemiddelingstarief creëren.

Onze werkwijze

De Hypotheekfabriek stelt u een vaste adviseur ter beschikking die u met raad en daad ondersteund in zowel de advies en bemiddelingsfase, tot en met de totstandkoming van uw hypotheek met een nazorgtermijn van 2 maanden. Uw tussentijdse vragen middels telefoongesprekken en mailverkeer zijn dus inbegrepen in ons VASTE LAGE tarief van slechts 999 euro.

LET OP!! Dit unieke tarief is eveneens inclusief uw overlijdensrisicoverzekering(en) en  maandlastbeschermer(s).

 

© 2024 - De Hypotheekfabriek - Realisatie & hosting: Esselink.nu