« Terug naar het overzicht

Nederlandse consument optimistischer

Geplaatst op: 23 mei 2013

 

Nederlandse consumenten zien het weer zonnig in. Voor de vierde achtereenvolgende keer is het consumentenvertrouwen gestegen. Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bekend.

Consumenten zijn in mei positiever over hun financiële situatie in de komende 12 maanden. Over hun financiën in de afgelopen 12 maanden waren ze daarentegen wat negatiever. Uit de maandelijkse ondervraging blijkt ook dat consumenten meer vertrouwen hebben in de economie in het komende jaar. Toch zijn Nederlanders nog huiverig voor het doen van grote aankopen, zoals een wasmachine of televisie. Die indicator daalde ten opzichte van vorige maand. Het pleidooi van premier Rutte, die consumenten aanspoorde bijvoorbeeld een nieuwe auto te kopen, lijkt dus voorlopig nog niet aan te slaan.

Optimistischer over de economie of niet, Nederlanders houden de hand op de knip. In maart gaven huishoudens 0,3% minder uit aan goederen en diensten van in maart 2012.

Door het slechte weer in maart gaven Nederlanders stevig meer uit aan gasverbruik. Zonder deze uitgaven zouden huishoudens ongeveer 0,5% minder hebben uitgegeven dan een jaar eerder.

Nederlanders gaven vooral minder uit aan duurzame goederen, zoals auto’s, klusartikelen en kleding. In vergelijking met maart 2012 besteedden huishoudens maar liefst 11,7% minder aan zulke zaken. Voedings- en genotsmiddelen waren iets meer in trek: plus 0,2% ten opzichte van maart 2012. De cijfers zijn wel beter dan die van de eerste twee maanden van het jaar. Toen gaven huishoudens maar liefst 2,3% (januari) en 2,2% (februari) minder uit dan in vergelijking met een jaar eerder.

© 2024 - De Hypotheekfabriek - Realisatie & hosting: Esselink.nu