« Terug naar het overzicht

Markt voor financieel advies krimpt fors

Geplaatst op: 23 april 2013

De markt voor financieel advies krimpt in 2015 met een derde vergeleken met 2012. Zo voorspelt het adviesbureau IG&H Consulting & Interim. Volgens schattingen van het adviesbureau heeft de markt in dat jaar nog een omvang van 2,3 miljard euro. Vorig jaar ging er nog 3,3 miljard euro om in deze markt.

Volgens het adviesbureau ligt de oorzaak van de krimp niet alleen in de economische crisis, maar door het provisieverbod let de consument beter op de kosten van advies. Verder gaat de consument dankzij de verdergaande digitalisering steeds meer zelf doen.

De komende jaren wordt ook een verschuiving voorzien op de adviesmarkt. De behoefte aan advies blijft bij hypotheken zeker bestaan, maar het gedrag van de consument verandert. Hij zal vaker switchen, kan digitaal advies inwinnen en zal daarna kiezen voor webcamadvies, persoonlijk of telefonisch advies.

In de consumentenmarkt zullen de verschuivingen het sterkst zijn bij de productgroep wonen en bij vermogen en inkomen. Bij wonen zal vooral bij hypotheken het adviseren niet meer ‘face to face’ plaatsvinden. Bij de productgroep vermogen en inkomen zoals lijfrentes en overlijdensrisicoverzekeringen wordt over drie jaar 40 procent volledig zelfstandig door de klant afgewikkeld; in 2012 was dat 15 procent. Voor de adviseur is het van belang om op de ontwikkelingen in te spelen om in de toekomst op verschillende manieren advies te kunnen geven.

Opmerkelijk is dat De Hypotheekfabriek deze ontwikkelingen reeds heeft voorzien en onze handelingswijze sluit perfect aan op het artikel, aldus een woordvoerder

 

© 2024 - De Hypotheekfabriek - Realisatie & hosting: Esselink.nu