« Terug naar het overzicht

“Hypotheekadviseurs verkopen gebakken lucht met abonnementen”

Geplaatst op: 27 oktober 2021

De serviceabonnementen die veel hypotheekadviseurs bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen niets voor. Dat stelt o.a. de Consumentenbond na bestudering van achttien abonnementen. Wat de adviseurs aanbieden, valt veelal al onder de wettelijke zorgplicht of zijn nonsensdiensten. De Consumentenbond wil dat adviseurs informatie op hun website zetten over de kosten en de inhoud van hun serviceabonnementen. Ook moeten ze daarbij vermelden waar consumenten recht op hebben zónder abonnement. Zo kunnen consumenten op een zelfgekozen moment zelf een afweging maken en  aanbieders met elkaar vergelijken.

De bond: Bijna alle abonnementen bevatten diensten als: beheer van de hypotheek, beantwoorden van vragen over het product of advies, gewijzigde klantgegevens verwerken of een nieuw rentevoorstel doen na afloop van de rentevaste periode. Maar deze diensten vallen onder de wettelijke zorgplicht van de tussenpersoon bij het afsluiten van een financieel product. Consumenten moeten die zaken dus sowieso krijgen.

Onder druk gezet

Uit meldingen bij de Consumentenbond blijkt dat consumenten zich soms onder druk gezet voelen om een abonnement aan te gaan. Bijvoorbeeld wanneer een adviseur vlak voor de definitieve ondertekening van de hypotheekakte nog met het abonnement komt aanzetten. Of door de klant voor te spiegelen dat hij zonder abonnement hoge uurtarieven moet betalen. En dat voor elke keer als hij een vraag over zijn hypotheek heeft.

De Consumentenbond bekeek abonnementen van zeven grote hypotheekketens, drie grote intermediairs en acht kleinere advieskantoren. De Hypotheekfabriek biedt zelf geen service-abonnementen aan.

© 2024 - De Hypotheekfabriek - Realisatie & hosting: Esselink.nu