Goede adviseur kiezen blijft moeilijk?
Geplaatst op: 16 april 2013“De kern van het probleem: de consument kan meestal vooraf niet beoordelen of een adviseur en zijn advies goed is, want daarom neemt hij juist een adviseur.” Dat concludeert De hypotheekfabriek,” Ondanks alle wet- en regelgeving blijft het voor de consument moeilijk om te beoordelen of een adviseur goed is en wij adviseren daarom om u vooraf goed te orrienteren.
Wet en regelgevers kwamen er om de financiële consument beter te beschermen. Als dan nu toch moet worden geconcludeerd dat de consument nog steeds niet weet wie goed adviseert en wie niet, mag dat wrang heten. Het zegt iets over het negatieve imago dat financieel adviseurs hebben en dat als boemerang snoeihard terug komt nu het provisieverbod binnenkort in werking treedt. Want eigenlijk mag de consument er natuurlijk gewoon van uit gaan dat iemand die zich voor de Wet financieel toezicht kwalificeert deskundig en betrouwbaar is, daar is die hele wet- en regelgeving immers op gebouwd. Het blijft werken aan een beter imago dus.
Onafhankelijke adviseurs zullen meer producten vergelijken en hebben daar doorgaands dus meer werk aan. Maar de vraag is of de consument aan dat laatste een boodschap heeft als het gaat om zijn portemonnee, zeker nu daar door de overheid een extra grote aanslag op wordt gepleegd. Spekkoper zijn waarschijnlijk de onafhankelijke financieel adviseurs die er in slagen tegen of zelfs onder het banktarief te werken en de klant duidelijk weten te maken dat hij bij hem meer waar voor zijn geld krijgt.
De Hypotheekfabriek ziet volop groeimogelijkheden nu de consument steeds kritischer kijkt naar de feitelijke kosten voor financiële dienstverlening. Vooral sinds deze kosten niet meer uit provisie betaald worden, maar de rekening op het bordje van de eindgebruiker komt te liggen.
Een trend die wij momenteel constateren is dat er steeds meer aanbieders komen die geen diensten aanbieden maar slechts een doorgeefluik zijn naar banken d.m.v. het execution-only principe. De lage prijs die de consument betaald is slechts gebaseerd op het aanbieden van een offerte en het administratief afhandelen van het hypotheekdossier. De ervaring die wij hebben is dat er altijd (aanvullend) geadviseert dient te worden, ook al is de consument nog zo goed op de hoogte. Door de alsmaar veranderende acceptatiecriteria en regelgeving is het zelfs voor zeer ervaren adviseurs al lastig om een passend advies te geven, laat staan dat de consument dit kan, aldus een woordvoerder van De Hypotheekfabriek. Ons bedrijfsmodel is er op ingericht dat de consument op basis van een persoonlijk hypotheekadvies en eveeens met de complete bemiddeling geholpen wordt en dit alles op basis van ons vaste lage teraief van slechts 999 euro. Dit is inclusief eventuele verzekeringen die onderdeel uitmaken van de hypotheek.
Een goede graadmeter voor beoordeling van de kwaliteit van uw adviseur is te vinden op independer. Daar geven consumenten hun ervaringen met financieel adviesbedrijven en beoordelen dit met een cijfer. De Hypotheekfabriek scoort uitzonderlijk hoog op het gebied van kwaliteit, snelheid en uiterst laag tarief. Overtuig u zelf en neem geheel vrijblijvend contact met ons op.