« Terug naar het overzicht

“Duidelijk zijn over dienstverlening en betaling”

Geplaatst op: 22 januari 2013

Adfiz biedt consumenten hulp en tips voor het maken van duidelijke afspraken met hun financieel adviseur over de dienstverlening. Aan de ene kant gaat het om diensten waar klanten recht op hebben op basis van de provisie die ze in het verleden betaald hebben of nog betalen. Voor een aantal andere diensten zal de klant vanaf 2013 apart dienen te betalen.

Verschillende adviseurs bieden hun klanten nu serviceabonnementen aan. Of de klant daar baat bij heeft, kan deze alleen beoordelen als volkomen duidelijk is dat hij daar niet al via de provisie voor heeft betaald. Op haar website biedt Adfiz consumenten tips om duidelijke afspraken te maken met de adviseur. Ook voor adviseurs heeft Adfiz tools en tips opgesteld voor de communicatie met hun klanten. De financieel adviseur moet aan de klant duidelijk maken dat de klant via de provisie al betaald heeft voor het advies en werkzaamheden voor de aanschaf van het product. Verder heeft de klant via de provisie ook betaald voor de wettelijke zorgplicht. Adfiz heeft voor de consument op een rij gezet welke diensten onder de wettelijke zorgplicht vallen. In de uitzending van Tros Radar van afgelopen maandag onderstreepte Adfiz-directeur Hanneke Hartman echter ook dat de klant niet heeft betaald voor het advies over mogelijke productaanpassingen. Voor 1 januari leidde een productaanpassing tot een provisiebetaling. Na 1 januari moet de klant zijn adviseur hiervoor rechtstreeks betalen.

Als een consument geen gebruik wil maken van de aanvullende dienstverlening van zijn adviseur, houdt hij recht op de dienstverlening waarvoor hij via provisie reeds betaald heeft. Adfiz heeft voor deze klanten een modelbrief die zij aan hun adviseur kunnen sturen. In deze brief wordt beschreven op welke dienstverlening de klant zonder aanvullende betaling recht houdt. Bovendien kan de klant met deze brief zijn adviseur vragen te bevestigen welke afspraken er zijn gemaakt. Adfiz biedt de aangesloten leden diverse handvatten om hun aanvullende dienstverlening duidelijk inhoud te geven en hierover heldere afspraken te maken met zijn klanten. Dit in de vorm van voorbeeldbrieven voor hun klanten, de do’s en don’ts voor communicatie over de dienstverlening, model-serviceabonnementen en een model-bevestiging aan klanten die geen gebruik wensen te maken van het aanbod.

 

 

© 2024 - De Hypotheekfabriek - Realisatie & hosting: Esselink.nu