Consument weet weinig van beleggen
Geplaatst op: 16 augustus 2012Consumenten vinden de kosten van beleggen belangrijk, maar verdiepen zich er nauwelijks in. Ze hebben vaak geen idee van het behaalde rendement en de hoogte en de samenstelling van de kosten. Dat blijkt uit de Consumentenmonitor van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), een tweejaarlijks representatief onderzoek onder consumenten.
Uit de Consumentenmonitor blijkt dat slechts de helft van de ondervraagde beleggers op dit moment denkt te weten hoe hoog de kosten zijn die ze gemiddeld per jaar betalen. Vooral beleggers die met behulp van een beleggingsadviseur (73 procent) of vermogensbeheerder (62 procent) beleggen, zijn niet op de hoogte van de jaarlijkse kosten.
Voordat ze begonnen met beleggen, heeft slechts de helft van alle geënquêteerde beleggers informatie over de kosten gezien. Van de beleggers die via een beleggingsadviseur beleggen heeft ongeveer een kwart deze informatie gezien, voordat men aan de slag ging met beleggen. Voor beleggers die klant zijn bij een vermogensbeheerder is dat 46 procent.
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat een op de drie beleggers de komende drie jaar gemiddeld meer dan 10 procent bruto rendement per jaar verwacht te behalen. Opvallend is dat 44 procent van de beleggers niet weet welk rendement ze in 2011 hebben behaald. Vooral beleggers die met behulp van een beleggingsadviseur beleggen (66 procent) hebben geen idee van het behaalde rendement.