« Terug naar het overzicht

AFM Consumentenmonitor: kosten van beleggen belangrijk, maar veelal onbekend

Geplaatst op: 17 augustus 2012

Consumenten vinden de kosten van beleggen belangrijk, maar hebben zich daar voorafgaand en gedurende de dienstverlening zeer beperkt in verdiept. Ze zijn veelal onbekend met de hoogte en de samenstelling van de kosten. Beleggers bij adviseurs en vermogensbeheerders zijn minder vaak op de hoogte dan zelfstandige beleggers.

Dat blijkt uit de Consumentenmonitor van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), een tweejaarlijks representatief onderzoek onder consumenten. De kosten van beleggen hebben de verhoogde aandacht van de AFM, omdat inzicht hierin voor de belegger belangrijk is om een goede prijs/kwaliteitsvergelijking tussen verschillende beleggingsdienstverlening te kunnen maken.

Kosten hebben een impact op het rendement. Consumenten moeten daarom goed onderzoek doen naar de kosten en resultaten van de beleggingsdienstverlening. Adviseurs en vermogensbeheerders moeten beleggers actief informeren over de kosten. Om consumenten op weg te helpen, heeft de AFM meer informatie op haar website staan en de folder Verstandig beleggen opgesteld.

De AFM onderzoekt de transparantie van de kostenstructuur van banken en vermogensbeheerders. De resultaten daarvan komen dit najaar naar buiten

Geen inzicht

Uit de Consumentenmonitor blijkt dat slechts de helft van de ondervraagde beleggers op dit moment denkt te weten hoe hoog de kosten zijn die ze gemiddeld per jaar betalen. Vooral beleggers die met behulp van een beleggingsadviseur (73%) of vermogensbeheerder (62%) beleggen, zijn niet op de hoogte van de jaarlijkse kosten.

Voordat ze begonnen met beleggen, heeft slechts de helft van alle geënquêteerde beleggers informatie over de kosten gezien. Van de beleggers die via een beleggingsadviseur beleggen heeft ongeveer een kwart deze informatie gezien, voordat men aan de slag ging met beleggen. Voor beleggers die klant zijn bij een vermogensbeheerder is dat 46 procent.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat een op de drie beleggers de komende drie jaar gemiddeld meer dan 10 procent bruto rendement per jaar verwacht te behalen. Opvallend is dat 44 procent van de beleggers niet weet welk rendement ze in 2011 hebben behaald. Vooral beleggers die met behulp van een beleggingsadviseur beleggen (66 procent) hebben geen idee van het behaalde rendement.

De consumentenmonitor kunt u downloaden in PDF via de link aan de rechterkant.

De AFM bevordert eerlijke en transparante financiële markten. Wij zijn de onafhankelijke gedragstoezichthouder op de markten van sparen, lenen, beleggen en verzekeren. De AFM bevordert zorgvuldige financiële dienstverlening aan consumenten en ziet toe op een eerlijke en efficiënte werking van kapitaalmarkten. Ons streven is het vertrouwen van consumenten en bedrijven in de financiële markten te versterken, ook internationaal. Op deze manier draagt de AFM bij aan de welvaart en de economische reputatie van Nederland.

© 2024 - De Hypotheekfabriek - Realisatie & hosting: Esselink.nu