Klant schiet weinig op met provisieverbod
Geplaatst op: 9 februari 2013Consumenten hebben nog weinig gewonnen bij het provisieverbod dat 1 januari 2013 van kracht werd. Die conclusie trekt de Consumentenbond op basis van onderzoek van de Geldgids. Hypotheekketens bieden nu dure serviceabonnementen aan waar ze weinig voor zouden doen en banken en verzekeraars berekenen bij lijfrentes onduidelijke kosten rechtstreeks aan klanten door.
Directeur Consumentenbond: “Nu adviseurs hun kosten in rekening brengen, zien consumenten het prijskaartje dat aan advies hangt. Als ze niet ook de meerwaarde van het advies zien, houden consumenten het gevoel dat adviseurs geld uit hun zak kloppen.” De Consumentenbond onderzocht de serviceabonnementen van De Hypotheker, De Hypotheekshop, Van Bruggen Adviesgroep en Huis & Hypotheek. Die kosten over de looptijd van een hypotheek van 30 jaar tussen de 3600 en 12.500 euro, maar stellen volgens de Bond weinig voor: als consumenten een adviesgesprek willen of hun lening willen aanpassen, moeten ze dat vaak alsnog apart betalen.
Op het gebied van lijfrentes heeft het provisieverbod nog niet geleid tot een transparante verhouding tussen kosten en opbrengsten. De Geldgids van februari laat zien hoe banken en verzekeraars allerlei kostenposten benoemen, zoals ‘afhandelingskosten’ en ‘kosten per uitkering’. Die extra kosten bedragen honderden euro’s en gaan van het uitgekeerde bedrag af, zodat de opbrengst van lijfrentes tegenvalt. De meeste aanbieders van bancaire lijfrentes hebben zelfs een bepaling in de voorwaarden staan dat ze deze kosten eenzijdig kunnen verhogen.
Één van de weinige partijen die zich transparant en vooral voordelig naar de consument opstelt is De Hypotheekfabriek. Bij dit adviesbedrijf ontvangt u “waar voor uw geld” en kost het gehele hypotheektraject 999 euro. Dit is een vaste prijs inclusief een persoonlijk adviesgesprek, complete hypotheekbemiddeling en inclusief uw benodigde verzekeringen. De consument hoeft ook geen servicecontract af te sluiten en heeft zodoende geen doorlopende kosten.
Volgens een woordvoerder van De Hypotheekfabriek melden zich dagelijks consumenten die zijn geschrokken van de tarieven die met name de hypotheekketens in rekening brengen. Dit is overigens niet zo verwonderlijk aangezien deze ketens met enorme overhead en kosten zitten en waarbij de huidige tarieven al veel lager liggen dan dat de consument voor het provisieverbod aan deze ketens betaalden. Deze ketens menen dat ze met de huidige tariefstelling al behoorlijk onderbetaald worden.
Consumentenadvies
De consument kan veel geld besparen door zich goed te oriënteren en de aanbieders van financieel dienstverlening goed te vergelijken, waarbij ook de banken aan een kritische analyse onderworpen moeten worden.
De woordvoerder van De Hypotheekfabriek merkt op dat banken voor hypotheekbemiddeling veel meer kosten rekenen als dat wij dat doen, terwijl wij met deze banken zaken doen en consumenten dezelfde hypotheekofferte, zelfde rentepercentage en voorwaarden bieden.
Kortom: Dezelfde hypotheek voor een lagere prijs!