Vanavond in RADAR: Servicecontract tussenpersonen
Geplaatst op: 16 januari 2013Sinds twee weken geldt het provisieverbod op financiële producten als hypotheek, levensverzekeringen en uitvaartpolissen. Je moet een tussenpersoon nu rechtstreeks betalen als je een nieuw product bij hem afsluit. Maar als de tussenpersoon service verleent over producten die u vóór 2013 heeft afgesloten, mag hij daar dan kosten over rekenen?
Serviceabonnementen
Tussenpersonen ontvangen geen geld meer van de banken en verzekeraars en daarom hebben ze iets nieuws bedacht: het serviceabonnement. Voor een vast bedrag per maand wordt het dossier van de consument actief beheerd en periodiek gecheckt op prijs en kwaliteit. Het lijkt er op dat veel tussenpersonen lukraak brieven versturen naar het hele klantenbestand, waarin ze de klant soms dwingen een serviceabonnement af te sluiten. Veel van deze mensen hebben in het verleden echter al provisie betaald en zouden nu door het serviceabonnement eigenlijk dubbel moeten gaan betalen. Dit was toch niet de bedoeling van het provisieverbod?
In een aantal gevallen wordt door het serviceabonnement de premie zelfs verdubbeld. Op de redactie van Radar kwamen ruim 200 mails binnen. Mensen met een inboedelverzekering of uitvaartpolis die nog geen € 10,- per maand betalen moeten nu tevens maandelijks € 12,50,- aan servicekosten betalen. Dit staat totaal niet met elkaar in verhouding. Gaan mensen niet in op het abonnement dan laat de tussenpersoon vaak weten dat zij een andere tussenpersoon moeten zoeken. Veel mensen voelen zich dus verplicht om het abonnement aan te gaan.
Autoriteit Financiële Markten
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) stelt de regels en houdt de tussenpersonen in de gaten. Op hun website staat het volgende voor tussenpersonen geschreven: ‘op basis van het ontvangen afsluitprovisie en de doorlopende provisie, kunt u bepalen of het redelijk is dat u nu aanvullende kosten vraagt voor dienstverlening na het adviesmoment’. Het is dus niet erg duidelijk of tussenpersonen nu wel of geen serviceabonnementen aan klanten met langlopende producten die voor 2013 zijn afgesloten mogen aanbieden.
Martijn Pols van de AFM zegt er het volgende over. ‘Wat ons betreft is het glashelder. Je betaalt nergens dubbel voor, dus als er in het verleden provisie is betaald voor bepaalde diensten, dan mag een adviseur serviceabonnementen aanbieden aan wie hij wil, als hij maar wel duidelijk maakt wat hij doet en waar provisie voor is betaald en wat hij allemaal doet voor het servicecontract. Niemand is verplicht een servicecontract af te sluiten.’
De branche mag dus niet zomaar lukraak mensen een serviceabonnement aanbieden. Vooraf moet eerst duidelijk vermeld worden voor welke producten dat geldt en welke diensten je voor het abonnement ontvangt.